Branding, marketing a firemná identita
Branding je slovo v dnešnej praxi často používané, no aj často zamieňané. Mnohí ho chápu ako synonymum marketingu alebo naopak firemnej identity. Hoci sa oboma má niečo spoločné sú tu aj jasné odlišnosti.
Branding vs. marketing
Zatiaľ čo marketing sa snaží predať úlohou brandingu je vytvoriť preferenciu vašej značky v mysliach zákazníkov oproti konkurencii. V ideálnom prípade sú tak zákazníci ochotní zaplatiť aj viac za produkt vašej značky než za podobný konkurenčný. Vynikajúcim príkladom je Apple, ktorý si mnoho ľudí často kupuje len kvôli značke. Samozrejme nechceme tým znehodnocovať jeho kvality, no spoločnosti sa tu podarilo vytvoriť skutočný lovebrand, kedy ľudia ani neuvyžujú nad konkurenčným produktom. Oni si nejdú kúpiť mobil alebo notebook. Oni si idú kúpiť iphone alebo macbook.
Ako sme už spomínali v prvom článku, vrcholom brandingu je, keď sa značka stane synonymom pre celé odvetvie. Veľa ľudí si nekupuje stavebnicu, ale Lego. Nepije energeťák ale RedBull a podobne.
Branding vs. firemná identita
Hoci spolu súvisia a prvky firemnej identity definujú aj brand v očiach verejnosti, rozdiel je v ich význame. Branding je celková hodnota značky v očiach zákazníka. To ako ju vníma, aké emócie a hodnoty si s ňou spája. Firemná identita sú však len jednotlivé prvky, ktoré reprezentujú firmu alebo značku navonok. Napríklad jej logo, farby, prezentované hodnoty a tak ďalej.
Laicky by sa dalo povedať že firemná identita sú jednotlivé prvky, ktoré tvoria značku a branding je tá hodnota, ktorú jej dávajú a to ako ju ľudia vnímajú.